پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:11 - 1397/09/18

محمد ماهیدشتی :

سقوط مسکن از تمام بازارها شدیدتر است/خریداران بازندگان تاریخی 20 سال گذشته و رفقای خریداران دلار در ۲۰ هزار تومان می شوند

قبلاً در مطلبی ۱۰ دلیل برای سقوط مسکن آوردم. اما قصد دارم بگویم چرا خریداران مسکن در قیمت‌های کنونی، یکی از بازندگان تاریخی ۲۰ سال اخیر خواهند بود و چرا چند ماه دیگر فروشندگان افسوس طمعکاری امروز را می‌خورند. خریداران کنونی مسکن، رفقای خریداران دلار در ۲۰ هزار تومان، خریداران سکه در ۵ میلیون تومان و خریداران سهام فولاد مبارکه‌ی اصفهان در ۶۰۰ تومان هستند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی کارگر آنلاین ؛ محمد ماهیدشتی در یادداشتی در کانال خود نوشت : قبلاً در مطلبی ۱۰ دلیل برای سقوط مسکن آوردم. اما قصد دارم بگویم چرا خریداران مسکن در قیمت‌های کنونی، یکی از بازندگان تاریخی ۲۰ سال اخیر خواهند بود و چرا چند ماه دیگر فروشندگان افسوس طمعکاری امروز را می‌خورند. خریداران کنونی مسکن، رفقای خریداران دلار در ۲۰ هزار تومان، خریداران سکه در ۵ میلیون تومان و خریداران سهام فولاد مبارکه‌ی اصفهان در ۶۰۰ تومان هستند.
 
واقعاً ذره‌ای برای من اهمیت ندارد، اگر این اتفاق بیفتد یا نیفتد، اما نمی‌دانم آیا می‌شود پیش‌بینی بازارهای دیگر عمدتاً درست و پیش‌بینی مسکن غلط از آب در بیاید؟! من بر اساس حقایق و استدلال‌هایی که می‌آورم، این ادعا را مطرح می‌کنم.
 
قبلاً بدانید سکه از ۵٫۴۰ به ۳٫۷۵ میلیون (۳۰٪-)، دلار از ۱۹۳۵۶ به ۱۱۳۰۰ تومان (۴۰٪-) و شاخص بورس از ۱۹۷ به ۱۵۹ هزار واحد (۲۰٪-) سقوط کرده‌اند [چرا بورس کمتر افت کرده است؟]. بهای هر بشکه نفت نیز با ۳۵ درصد سقوط از حدود ۸۰ به زیر ۵۰ دلار آمده است (البته می‌دانم شما می‌گویید این‌ها ربطی به بازار مسکن ندارد!).
 
▪️ ۱) چرا دلار، سکه و بورس جهش کردند؟
 
ترس از کاهش درآمد نفتی، افزایش بیکاری، کاهش نرخ رشد اقتصادی و خروج سرمایه منجر به سقوط ارزش ریال شد. افزایش نرخ دلار باعث افزایش شاخص بورس و قیمت سکه شد: قضیه‌ی اصلی.
 
▪️ ۲) چرا مسکن اجازه دارد رشد کند؟
 
اگر اشتغال و رشد اقتصادی بالا و ورود سرمایه وجود داشته باشد، قیمت مسکن بالا می‌رود. ۱ و ۲ هر دو با هم ممکن نیستند: تناقض.
 
▪️ ۳) نرخ بیکاری به زودی افزایش می‌یابد
 
در پاییز و زمستان امسال نرخ بیکاری افزایش می‌یابد و تا سال ۱۴۰۰ صعودی و بالا می‌ماند. خریداری وجود ندارد، فروشندگان باید رقابت را شروع کنند: فروش بزرگ.
 
▪️ ۴) اول اینی را که زاییدید بزرگ کنید
 
همه در همه جا می‌بینید که هیچ ساخت‌و‌سازی وجود ندارد. هم نمی‌صرفد، هم این قدر ساخته شده که شخص جدیدی جرأت ورود ندارد. ساخت‌وساز با نرخ بهره‌ی ۲۵ درصدی، قیمت فعلی کلنگی و درآمدهای جاری مردم زیان‌آور است. چرا زیان‌آور است و چه‌طور کاهش تولید باعث افزایش قیمت نمی‌شود؟ چون آپارتمان خالی زیاد است: مازاد عرضه‌ی سنگین.
 
▪️ ۵) یا شلاق نخورده‌اید یا نمی‌دانید ۵۰۰ تا چند تا است!
 
یک متر آپارتمان در شهرستان ۷ و در شهرک غرب تهران ۲۶ میلیون تومان؟! یا نمی‌دانید انسان چرا مسکن می‌خرد یا نمی‌دانید برای ۱۰ میلیون تومان پول باید چقدر کار کند! (وقتی که قاضی گفت برای جرمی کوچک باید ۵۰۰ ضربه شلاق بخوری): توهم.
 
▪️ ۶) واگرایی مخفی منفی داریم
 
بیشتر مواقع، HD- منجر به سقوط‌های جدی در قیمت‌ها می‌شود. من الآن واگرایی مخفی منفی را به سادگی در قیمت نسبی مسکن می‌بینم. با وجود آنکه نرخ رشد قیمت مسکن تخیلی است، بازدهی آن از تمام بازارها کمتر بوده است: قورباغه پخته.
 
▪️ ۷) در دولت اصلاح‌طلبان هستیم
 
چپ‌ها مثل راست‌ها پول چاپ نمی‌کنند، نه می‌خواهند، نه اگر بخواهند می‌گذراند. خیلی دوست دارم که نه حقوق‌ها زیاد شود نه وام‌ها. حتی اگر وام‌ها زیاد شود، چند سال طول می‌کشد که با افزایش درآمدها، مردم جرأت کنند وام بگیرند: نزدیک‌بینی.
 
▪️ ۸) کاهش قیمت مسکن در منطقه‌ی ۱۹
 
می‌دانم منطقه‌ی ۱۹ تهران را عددی حساب نمی‌کنید، اما منطقه‌ی بسیار مهمی است. آنجا پناهگاه نااُمیدان در اردیبهشت بود. وقتی قیمت آنجا در آبان کاهش یافت، نشان داد که حتی نااُمیدی هم دیگر وجود ندارد. حجم معاملات "صفر مطلق" است، باید قیمت تغییر جهت دهد و بدیهی است رو به بالا نمی‌تواند تغییر جهت دهد: گیم‌آور.
 
 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین